Gymnasieforedrag
I 2023 tilbydes to foredrag, som er udviklet særligt til at give gymnasieelever en spændende og inspirerende sprogoplevelse. Begge foredrag er velegnede til at perspektivere undervisningen i Almen Sprogforståelse (AP), men kan også indgå i andre sammenhænge.
– når sproget fælder mordere og terrorister
Analyse af DNA og fingeraftryk er velkendte redskaber fra den kriminaltekniske værktøjskasse. At sproget også kan fælde kriminelle, er det derimod de færreste, som ved. Ingen mennesker skriver eller taler imidlertid ens, og derfor kan vores sproglige spor give politiet et vigtigt fingerpeg om, hvem der står bag f.eks. en anonym trussel. FBI har i årevis brugt retslingvistiske analyser i sin efterforskning. Et af de bedst kendte eksempler er Unabomber-sagen – den nok mest omfattende menneskejagt i FBI’s historie. På grundlag af autentiske danske og udenlandske kriminalsager giver foredraget en introduktion til dette morderisk spændende emne, og løbende aktiveres eleverne som sprogdetektiver. Kort og godt: Her er et foredrag, som på bedste true crime-manér ikke alene er basalt spændende, men også velegnet til at illustrere, hvordan viden om sprog relativt let kan omsættes til praksis.

– fra Tinder-profil til blå bog
Når vi arbejder med tekstgenrer, sker det som regel på basis af såkaldt lødige (og måske lidt kedelige) eksempler – tænk bare på avisartiklen, forretningsbrevet og jobansøgningen. I dette foredrag kigger vi nærmere på genrer, men zoomer ind på de skæve af slagsen. Hvilke sproglige og kommunikative træk kendetegner f.eks. Tinder-profilteksten, den blå bog, festinvitationen og (knap så muntert) dødsannoncen? Vores viden om disse genrer er mere intuitiv end teoretisk, da det så vidt vides ikke indgår i pensum på nogen uddannelse at lære at stykke en effektiv datingprofil sammen. Der venter med andre ord eleverne en ægte sprogforskeropgave, når de på grundlag af autentiske eksempler skal forsøge at indkredse, hvad der karakteriserer de skæve genrer. Ud over at være lærerig er denne øvelse ofte både morsom, overraskende og en smule pinlig.
Vi havde inviteret Mads Christiansen til at holde et foredrag for 1. årgang (STX og HF) umiddelbart efter AP-eksamen. Vi oplevede, at eleverne kunne bruge deres viden om sprog i forb. med mange gode øvelser, som Mads havde lagt ind i sit foredrag, og som meget passende aktiverede eleverne som sprogdetektiver. Eleverne fik lov til at se sproget i praksis i forb. med autentiske kriminalsager fra Danmark og udlandet. Det var enormt spændende for både lærere og elever.
Mads Christiansen holdt et spændende og elevaktiverende oplæg for vores AP-elever på Hjørring Gymnasium. På under en time fik han illustreret, hvordan sproglig viden hurtigt kan omsættes til praksis – og hvordan det faktisk kan være sejt at være god til sprog, fordi man f.eks. kan bruge det til at finde personen bag et trusselsbrev. Godt didaktiseret, veludført og bestemt anbefalelsesværdigt!
Vi har på HHX haft fornøjelsen af et af Mads Christiansens spændende foredrag. I forb. med vores AP-forløb i 1g holdt Mads foredrag om retslingvistik. Eleverne blev undervejs aktiveret med små sprogdetektivopgaver. På kort tid fik Mads bl.a. illustreret, hvordan sproglig analyse kan bruges til at indkredse, hvem der kan være afsenderen af et trusselsbrev. Et motiverende foredrag, der bestemt levede op til forventningerne, og som vi varmt kan anbefale.
fAQ
I 2023 er priserne* som følger:
1 foredrag (60 min.) = 8.500 kr.
1 foredrag (90 min.) = 10.000 kr.
Der opnås rabat, hvis begge foredrag bookes, eller hvis ét af de to foredrag ønskes dubleret (i begge tilfælde til afholdelse den samme dag):
2 foredrag (2 x 60 min.) = 12.500 kr.
2 foredrag (2 x 90 min.) = 15.000 kr.
Hvis et foredrag ønskes gentaget tre gange (den samme dag), tillægges prisen yderligere 2.500 kr.
*) Dertil kommer kørsel (3,73 kr./km).
Ja, begge foredrag fungerer godt som fællestime, f.eks. for skolens AP-elever.
Som sådan forventes der ikke noget af eleverne, da der er tale om letforståelige introduktioner. Foredragene kan derfor holdes på alle tidspunkter i AP-forløbet.
Nej, eleverne kan tage en pause fra deres digitale forpligtelser.
Ja, begge foredrag aktiverer eleverne ved hjælp af små sproglige refleksionsøvelser.